صفحه اصلی > بندرعباس و خطبه ها : خطبه های دوم 5 آبان 1402

خطبه های دوم 5 آبان 1402

تقوا مراتب دارد. بعضی از مردم در بعضی از مراتب تقوا قوی‌ هستند. خدا رحمت کند، در اوایل طلبگی استادی داشتیم، روزی در خدمتشان بودم، ایشان می‌فرمودند که من آدم‌ها را بیش تر از آنکه که به تقوای الهی شان نگاه کنم، به تقوای مالی و اقتصادیشان نگاه می‌کنم.
چرا گفتند در بازار اسلامی کاسب حبیب الله است؟
زیرا آنجا میدان، میدان رقابت با شیطان و نفس است. الکاسب حبیب الله. اگر کاسب بازاری ما سربلند بیرون بیاد، میشه حبیب خدا. خیلی مقام والایی است.
تقوای مالی گاهی از تقوای حوزه عبادی، حوزه نماز و روزه و عبادات خیلی سخت‌تر هست. خیلی از آدم‌ها در تقوای عبادی رفوزه نمی‌شوند، اما وقتی که به تقوای مالی می‌رسند؛ قافیه را می‌بازند. لذا یکی از بحث‌های اقتصادی که در بحث احتکار مطرح هستش، مثابله با احتکار است که خود مصداق بارز تقوا است.
ما بندگان خدا، در همه امور زندگیمان بایستی تقوا را سپر مستحکم الهی در کنار خودمان داشته باشیم و با این سپر از خودمان محافظت کنیم.
موضوع دیگر بحث پدافند غیرعامل هست که چند نکته را بایستی عرض بکنم. پدافند غیرعامل یعنی دفاع بدون اسلحه. گاهی رزمنده اسلحه ای در دست دارد و با آن اسلحه دفاع میکند. گاهی هم رزمنده اسلحه ندارد و بدون اسلحه دفاع میکند. اصلا پدافند غیرعامل یعنی دفاع از خود و جامعه بدون اینکه اسلحه‌ای در کار باشد. این مسئله خیلی مهم و مورد عنایت است.
امروزه در حوزه‌های نظامی نیروهای مسلح ما به حمدالله کشور را به یک بازدارندگی رساندند.
دشمن به راحتی نمی تواند آسیب برساند. لذا رفته است سراغ لایه خاکستری جنگ. ما بایستی با پدافند غیر عامل بریم برای مقابله با لایس خاکستری جنگ.
لایه خاکستری جنگ آن بخش‌هایی است که جامعه را آسیب‌پذیر می کند. که حضرت آقا هم عنایت ویژه در این مورد دارند، مثل حوزه رسانه، مثل حوزه نفوذ. مثل فرسوده کردن سرمایه‌های اجتماعی.
ما یک سرمایه اجتماعی داریم. دشمن این سرمایه‌های اجتماعی را فرسوده می کند. حفاظت از این سرمایه یعنی پدافند غیرعامل.
امروز پدافند غیرعامل یعنی دفاع کنیم از سرمایه های اجتماعی. پدافند غیرعامل در لایه خاکستری، جاسوس می‌فرستد دشمن. برابر جاسوس باید مقابله کرد. اونجا که تفنگ نمی‌خواهد. نیازمند بصیرت، بینش و دید است.ما در حوزه‌های مختلف اجتماعی از حوادث غیر مترقبه گرفته تا بخش‌های اجتماعی قضیه ظهور و حضور پدافند غیرعامل را می‌بینیم.
بنابراین من دو تا نکته را اشاره می‌کنم. اولین توصیه‌ام به تمام دستگاه‌های آموزشی است. دانشگاه ها، آموزش و پرورش و نهاد های آموزشی بیایند روی این مسئله و جوانان را آموزش بدهند. مسئله پدافند غیرعامل را جدی بگیرند.
دوم نیروهای مسلح. نیروهای مسلح عزیز ما هم باید در تجهیز و آماده کردن مردم برای مقابله با اینگونه موارد، مردم را آماده کنند. الحمدلله سرمایه و ظرفیت‌های خوبی در اختیار دارند. همین طوری که جامعه را از نظر دانشی مجهز و تجهیز می‌کنند. نیرو های مسلح به ویژه بسیج که در بدنه اجتماعی جامعه هست بایستی این مسئله را مورد عنایت ویژه قرار بدند.
یقینا نیاز به برنامه است، حتماً نیاز به این هست که عزیزان بسیج بیایند و با برنامه‌ریزی خودشان این کار را انجام بدهند.
نکته دوم اینکه روز بسیج دانش آموزی است. در این رابطه عرض بکنم.
حضرت آقا رهبر عزیز و حکیم و فرزانه انقلاب امام مسلمین یه وقتی فرمودند که من نسبت به وضعیت تبلیغ نگرانم. تو همان فرمایشاتشان دلیل این نگرانی را هم اشاره فرمودند. فرمودند: دلیل این نگرانی همین این هست که غفلت از موضوع مهم تبلیغ باعث میشود که جامعه ما دچار استحاله فرهنگي بشود.
خیلی باید مراقبت کرد. آن نقطه اصلی مسئله نوجوانان هسند نوجوانان عزیز ما که آستانه شهادت شهید فهمیده هم هست، نوجوانان عزیز ما نقطه آسیب پذیرند و نقطه تعیین کننده سرنوشت آینده جامعه هم هستندکه باید به آنها توجه کرد.
ظرفیت عظیم دانش آموزی که من همین جا توصیه می‌کنم به عزیزان و علمای عزیز طلاب حوزه‌های علمیه همینطوری که بحمدالله تو این سالها در کنار آموزش و پرورش بودند امروز بیشتر باید در کنار آموزش و پرورش باشیم. بعضی خبرها از حضور طلبه‌های ما در نظام آموزش و پرورش دشمن را عصبانی کرده است. خب وقتی عصبانی بشود میاید و پرت و پلا میگوید که ما کاری به آن ها نداریم. آنها کار خودسان را می‌کنند.
امروز به کمک آموزش و پرورش بیان در مسئله تربیت یک نسلی که آینده کشور به دست آنهاست. دوران نوجوانی، دوران تربیت پذیری انسان است. به این دوران توجه کنیم. بسیج دانش آموزی میتواند برای همه حوزه‌ها یک ظرفیت ایجاد کند. نوجوانانمان را صبور بار بیاریم. در مقابل مشکلات نلغزند. نوجوانانمان را به گونه‌ای تربیت بکنیم که روح خودباوری در آنها تقویت بشود. خودباور باشند، خودشان را بپذیرند، ظرفیت خودشان را بدانند. نوجوانانمان را با امید به آینده تربیت کنیم. با امید به آینده‌ای که این‌ها باید بسازند و مال این هاست. همت نوجوانانمان را بالا ببریم. این ها چیزهایی است که در تربیت یک نیرو در این مقطع خیلی مهم هست و باید مورد عنایت ویژه ای قرار بگیرد.
نکته سوم حوادث غزه است و این طوفان عظیم الاقصی که هنوز هم شوک ناشی از این طوفان نظام صهیونیسم بین‌الملل و نظام استکباری غرب را هنوز در گیجی و منگی قرار داده است.
می‌خواهم در این رابطه به دو سه تا نکته اشاره کنم. نکته اول اینکه برادران و خواهران من فراموش نکنیم، آدرس غلط به ما ندهند. مسبب همه این بدبختی‌ها آمریکایی‌ها هستند. این ها مسبب اصلی هستند.
هدایت کننده اصلی جریانات در غزه و شریک جرم اصلی نه شریک جرم بلکه مجرم اصلی آمریکایی‌ها هستند. امروز آمده اند تمام نرم‌افزار مدعایی خودشان را که بر اساس آن نظام بین‌الملل را تنظیم کرده بودند و بر دنیا می‌خواستند با همین قوانین حکومت کنند، تمام این نرم‌افزار ادعاییشان، حقوق بشر، نظم، دموکراسی و از این واژه‌ها، همه این‌ها دارد علنی و عملی فرو می‌ریزد.
همه این ها را آمریکاییا می‌فهمند، دنیا هم دارد متوجه این موضوع می شود. نرم‌افزار غرب را که ازش بگیرید قدرت سخت افزاریشان ول معطل است. امروز برادران و خواهرم آنچه که در فلسطین اشغالی دارد اتفاق میفتد و این عملیات هم به حمدالله سیستم عصبی صهیونیست‌ها را به هم ریخته است و دولت مجانین و دیوانگان در رژیم صهیونیستی قدرت پیدا کردن خودش را ندارد. مدعیان یکی یکی جمع شدن پشت سر هم دارن میان دلداریش بدند و بلندش کنند از جا.
هنوز چند ساعت بیشتر از ماجرا نگذشته است که سر و کله یکی یکی روسای جمهور اروپایی و رهبران اروپا پیدا می شود که بیایند دلداری بدهند این کشور زمین خورده را. میخواهند از زمین بلندش کنند. چنین چیزی در گدشته سابقه نداشته است.
این حرف خیلی عجیب بود که آقای رئیس جمهور آمریکا بیاید در اراضی اشغالی فلسطین و بگوید که اگر امروز اسرائیلی نبود ما باید آن را ایجاد می‌کردیم. همه ما این را میدانستیم.
در جنگ تمدن ها در طول تاریخ نکته اصلی این تقابل، منطقه شامات بوده است. در همین نقطه شامات که شامل سوریه، اردن، لبنان و فلسطین اشغالی است. به این نقطه می گویند نقطه شامات. قبل از اسلام دعوا اینجا بود. بین امپراطوری بیزانس و امپراطوری ایران. بعد از اسلام جنگهای صلیبی همین نقطه بود. هر کس بر این نقطه مسلط بشود می‌تواند بر دنیا مسلط بشود. زیرا اینجا قلب دنیاست. این ها با هدف آمدن و رژیم صهیونیستی رو اینجا کاشتند. و لذاست که میگوید اگر ما امروز اسرائیل رو نداشتیم باید یک اسرائیلی در این منطقه درست می‌کردیم. چون اینجا جنگ تقابل تمدنی است. زادگاه تمدن‌ها و زادگاه انبیای بزرگ الهی است. بزرگترین انبیای الهی و رسل الهی اینجا مبعوث شدند. اینجا دالانه اتصال بین قاره‌هاست که به همدیگه وصل می‌کند.
لذا مثلاً رم غربی از ایتالیا و مناطق اروپایی بلند می شود در دوران جنگ‌های قبل از اسلام میاید در منطقه بیزانس توی همین منطقه که قسمتی از ترکیه ماهم شامل میشد. این نقطه را انتخاب می‌کند و امپراطوری تشکیل می دهد.
نکته دوم که باید در رابطه با جنگ غزه فراموش نکنیم این است که امروز برادران و خواهران عصر ارتباطات هست. نمی‌توانند دیگه آن حوادث صبرا و شتیلا، کفر قاسم تکرار بشود و دنیا مطلع نشود. بعد از سال‌ها بیان بگن که آقا جریان اینجوری بوده و صهیونیست‌ها آن بلاها را سر مردم در بیارند.
امروز حوزه اطلاعات است. حوزه رسانه است. مردم مطلع میشوند. بخش عمده‌ای از این حوادث را نمیشه کتمان کرد. بنابراین ما در جریان جنگ غزه و مسائلی که داریم می‌بینیم، مسئله‌ای که حضرت آقا مطرح فرموده بودند قبلا در بحث جنگ روایت‌ها، در یک جنگ روایت‌ها قرار داریم.
صهیونیست‌ها استاد جنگ روایت‌ها هستند. مسائل را وارونه جلوه میدهند. حق را باطل نشان میدهند. باطل را حق نشان میدهند. رسانه هم که در اختیارشان هست، امپراتوری هالیوود در اختیارشان هست. امروز جهان اسلام نیاز دارد در جنگ روایت‌ها جای ظالم و مظلوم عوض نشود در فلسطین. آن ها میخواهند این کارو بکنند.
جوانان عزیز ما در کشورمون مواظب باشند. ببینند آن دم خروسی که قبلا پنهان بود در حوزه رسانه‌های ماهواره‌ای، این دم خروس بیرون زده است.
اون روز به عنوان بی بی سی و اینترنشنال و چی و چی این‌ها به عنوان مثلاً حامی و منافع ملت ایران میامدن و خودشان را عرضه می‌کردند. می‌بینید که پشت این صحنه چه کسانی هستند. پشت چه کسی را دارند می‌گیرند. پشت ظالم یا مظلوم؟!
این رسانه‌ها مال خودشان هست. برای ملت ایران نیست. رسانه ها گاهی وقت‌ها یک حرکت‌هایی را انجام می‌دهند و فکر می‌کنند می توانند روایت را عوض کنند. آدمی که خودشان اجیر می‌کنند توی ورزشگاه مثلاً شصت هفتاد هزار نفری در ورزشگاه فوتبال، وقتی که سکوت برای به شهدای غزه مطرح میشه اینا سروصدا می‌کنند، کمتر از ۱۰۰ نفر کمتر از ۱۰۰ نفر، در یک جمع ۵۰ هزار نفری و بالاتره و تماشاگر. بعد فکر میکنن میتونند اینو بگند که با یه سر و صدا بگن که نه آقا ما اصلاً نگاهمون اینه که کاری به این مظلوما نداریم.
آدم های رسوا که شعار زن و زندگی و آزادی را سر می‌دادند کجا هستند؟ سناریوها می‌نوشتند برای مسائل اتفاقات نیفتاده، امروز چرا از زن دفاع نمی‌کنند؟ چقدر شهید دادیم شهید زن در شهید کودک در غزه؟ زن زندگی. زندگی در غزه داره به کجا کشیده می شود؟ خفه خون گرفته اند. و همه آن ها با این نگاه که فکر می‌کنند دیگه مسئله تمام و می توانند جامعه را اغفال کنند. جامعه یعنی نسل احساسی و کم تجربه ما را که تعدادشان هم خیلی ناچیز هستش، بایستی مواظب باشیم.
این ها می‌خواهند روایت‌ها را تغییر بدهند. جای ظالم و مظلوم را عوض کنند. شبهات مذهبی ایجاد می‌کنند. این ها سنی هستند و ما شیعه هستیم، این ها نه سنی رو قبول دارند و نه شیعه رو قبول دارند. حقوقی مطرح می‌کنند. کی اول حمله کرد؟ مگه غیر از این بود که حماس ابتدا حمله کرد؟!
فکر می‌کنند اگر کسی اومد خونه شما را اشغال کرد بعد از اینکه مدتی بگذرد، دیگه برایش حق ایجاد می شود. یه کسی بیاد به زور ما را از خانه خودمان بیرون کند، بعد مثلاً یه سال دو سال بعد شما برید برای پس گرفتن خانه اتان، بگید آقا تو ظالمی تو حمله کردی به خونه. بابا تو صاحب خونه‌ای. شبهات حقوقی مطرح می‌کنند، شبهات مذهبی مطرح می‌کنند.
کمک‌های اقتصادی مطرح میکنند که ایران چقدر پول را برده و در غزه خرج کرده است. خودشان تریلیون‌ها دلار میان و در منطقه خاورمیانه خرج می‌کنند آن هم از اون سوی دنیا.
هیچ دستاوردی هم ندارند. آیا یک نفر میگه که آقا مثلاً چرا آمریکا تریلیون‌ها دلار پول مردم آمریکا را خرج می‌کند در منطقه خاورمیانه؟ اما شما کل بودجه نظامی کشور را نگاه کنید عدد حمایتی در جریان غزه که دارد امنیت ملی ما رو تامین می‌کند.
برادرم امروز اگر ما با صهیونیست‌ها در کنار مرزهاشون در تقابل نباشیم فردا میایند در خانه ما.
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: مردم اگر با دشمن در خارج از خانه نجنگیدی، دشمن را باید در داخل خانه باهاش بجنگی و این جامعه ذلیل خواهد شد. ذلت بر این جامعه روی میاورد. منطق ما منطق امیرالمومنین است. که خدا لباس ذلت می‌پوشاند به آن جامعه‌ای که در خانه خودش بخواهد با دشمن بجنگد. اینجا هزینه است یا سرمایه گذاری؟ سرمایه گذاری است.
جوان‌های عزیز بیایند، در عرصه فضای مجازی ورود کنند. در جنگ روایت ها بیایند به کمک و امداد، حمایت کنند، نگذارند حوادث قلع شود، تغییر کند و بتوانند انشاالله در این تقابل حق و باطل، ظالم و مظلوم، دین خودمان را ادا کنیم.

پست های مرتبط

خطبه های 22 تیر 1403

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده افزود: ما در میان تمام نعمت‌هایی…

۲۲ تیر ۱۴۰۳

خطبه های 10 فروردین 1403

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده در خطبه های نماز جمعه بندرعباس…

۱۱ فروردین ۱۴۰۳

خطبه های 18 اسفند 1402

خطبه های نماز جمعه بندرعباس: تقدیر از مشارکت مردم در انتخابات: حجت…

۱۹ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید